Välkommen till Värmlands enda ekologiska och giftfria förskola!

Backa Förskola erbjuder en hemtrevlig och trygg miljö,

små barngrupper och närhet till naturen.

EKOLOGISK, GIFTFRI FÖRSKOLA

Backa Förskola serverar vegetarisk mat som är hemlagad, ekologisk och sockerfri. Inredning, material och leksaker på förskolan är giftfria och av naturmaterial, så hållbart och ekologiskt som möjligt. Hållbarhet och medveten konsumtion är viktigt för oss och vi vill tillsammans med barnen arbeta för en mer hållbar framtid.

NVC

För oss på Backa Förskola är NVC – Non Violent Communication – ett viktigt och centralt verktyg i all kommunikation mellan människor, stora som små. Att använda sig av NVC innebär att träna sin förmåga till empatiskt lyssnande och att tydligt uttrycka sina känslor och behov.

HÖG PERSONALTÄTHET

På Backa Förskola satsar vi på personal som har ett starkt engagemang för barnen och som verkligen tar sig tid att se och lyssna till varje barn. För att det skall finnas utrymme för varje barns individuella utveckling och behov håller vi en hög personaltäthet.

VÅR VÄRDEGRUND

• Hållbarhet –  för både miljö och människa.
  • Utrymme – för hela människan och varje individ.
  • Kontakt – genom ärlig och respektfull kommunikation.
  • Delaktighet – vi skapar och formar vår skola tillsammans.

KORT OM BACKA FÖRSKOLA

Backa Förskola startades 2015 och har idag plats för 32 barn i åldrarna 1 – 6 år. Barnen är delade i 3 grupper; Hallon (1-2 år), Lingon (3-4 år) och Blåbär (4-5 år). På förskolan arbetar 7 pedagoger och i köket har vi vår egen kock som lagar ekologisk, vegetarisk kost.

Backa Förskola ligger i Molkom, Värmland, i en gammal skolbyggnad med en härligt lummig trädgård, egna odlingar och med sjö och skog alldeles inpå knuten.

Backa Förskola drivs av Nyed Friskola Ekonomisk Förening, som också driver en fristående grundskola F-9 samt fritidshem i Molkom. Läs mer på Grundskolans hemsida.

Under den tid vårt ena barn har gått på Backa Friskola har vi kommit att förknippa skolan med ett helhetstänk kring lärande i en trygg miljö och med en oerhört engagerad personal. Vi kan varmt rekommendera Backa Friskola!

Ellen och Birger Tågmark, föräldrar till elev i klass 5-8

“Varje barn kan få utrymme att känna sig fri att få vara sig själv. Vi anpassar lärmiljön efter de egenskaper som vi ser hos barnen.”

Hanna Tietze, lärare klass 1-2

“Det är ingen mobbning på skolan. Man behöver inte bete sig eller vara på ett speciellt sätt. Man kan vara som man är och bli accepterad för det.”

Malva Johansson, elev klass 5-8

“Jag har mina barn på Backa för att jag tror på skolans profil och värderingar. Skolan har små klasser med bra individanpassning, det råder en stor acceptans av olikheter bland eleverna och mina barn trivs väldigt bra på skolan.”

Stephanie Meyer, förälder till 2 elever i klass 5-8

Backa Förskola och Friskola är ett levande exempel på den enorma potential och utmaning inre och yttre omställning är. Jag jobbar på Backa för att det är en plats där vi experimenterar, drömmer och växer tillsammans och genom det skapar vi den hållbara och fredliga värld vi vill leva i.

Itza Orozco Svensson, kurator Backa Friskola