Ämnesövergripande pedagogik

På Backa Friskola  arbetar vi för att varje elev skall få utvecklas i sin egen takt och skall få de utmaningar, stöd och träning som ger förutsättninga att utveckla sina förmågor och att uppnå läroplanens ämnesmål. Vi menar att läroplanens mål bäst kan mötas genom en ämnesövergriapande och tematisk pedagogik. Detta innebär att vi har ansökt hos skolinspektionen om att kunna arbeta mer flexibelt med timplanen och att inte vara bundna till att varje ämne måste studeras ett visst antal timmar.

Vi tror att eleverna kan få en djupare förståelse och en rikare kunskap om de får arbeta tematiskt. Detta innebär att arbeta med projekt där flera olika ämnen vävs ihop till en helhet, istället för att separera ämnena i schemat. I vissa kärnämnen såsom språk och matte kommer vi också att ha koncentrerade lektioner för att förankra baskunskaperna som behövs för att kunna arbeta mer projektbaserat, till exempel att kunna läsa, skriva och räkna.

Det projektbaserade lärandet har många fördelar: Det förutsätter samarbete och dialog och ger eleverna stor möjlighet att vara med och påverka inriktning efter intresse och att ta ansvar för sitt eget lärande, det grundlägger en djup förståelse för hur saker och ting hänger ihop och påverkar varandra, det ger rika möjligheter till att balansera teoretiskt och praktiskt lärande och att väva in de estetiska ämnena i skolarbetet. Genom ett tematiskt arbetssätt lär sig eleverna mer än bara ytliga faktakunskaper. De lär sig också att arbeta självständigt, att samarbeta, att förstå sammanhang, att resonera, analysera och argumentera – viktiga mål enligt läroplanen.