Om oss

Styrelse

Vi är 5 personer som bildat Nyed Friskola Ekonomisk Förening och 4 av oss sitter idag i styrelsen.

 

Malina Arp – Ledamot

Ida Freyschuss – Sekreterare och kassör

Nova Wegerif – Ordförande

Gaja Beukers – Ledamot

 

Lärare

Åsa Svantesson – lärare Förskoleklass

Legitimerad förskollärare och legitimerad grundskollärare för åk 1-7 med inriktning SV/SO/Eng/Bild. Arbetat med pedagogiskt arbete i förskola, förskoleklass och åk 1 -3 sedan 1986.

Mitt namn är Åsa Svantesson och jag bor i lägenhet i centrala Karlstad, men har en dröm om ett lantligare boende. Jag har en vuxen son som bor på Söder i Stockholm. Mina intressen ligger inom det kreativa skapandet, personlig utveckling och naturupplevelser. Jag läser böcker i mängd och har ofta flera böcker på gång samtidigt. Dessutom är jag en inbiten “fikare” som älskar att samtala om högt och lågt över en kopp te!Jag har en gedigen pedagogisk utbildning och lång erfarenhet av att arbeta med barn och elever och att möta upp individens och gruppens behov.  Viktigt för mig är en atmosfär av trygghet och tillit, tid för reflektion, respekt för varandra och miljön, kreativitet och massor av humor och glädje! Jag vill vara en pedagog med en varm famn och ett öppet hjärta!

Genom åren har jag varvat pedagogiskt arbete med annat som säljare i inredningsbutik/ designbutik, säljare i butik med Fairtradevaror, skribent på en landsbygdstidning och annonssäljare. Jag är frilansande skribent åt en fotograf och skriver då och då reportage till inrednings- och pysseltidningar. Dessutom har jag under snart 30 år köpt och sålt varor inom antikt och loppis på mässor, marknader och internet. Jag hyr en lokal i Karlstad  som showroom för privata visningar.

Till hösten planerar jag att starta eget företag på deltid inom personlig utveckling med bl a vägledning och meditationsgrupper. Jag har själv gått många olika utbildningar och kurser inom det området genom åren. Att arbeta med självmedkänsla (selfcompassion) är också något jag kommer utveckla allt eftersom. Att ha varvat arbete i skolan med helt andra saker tycker jag har varit så berikande, och har gjort att jag har insikter om många olika delar av vårt samhälle.

Med en stabil grund i tidiga år skapar vi goda förutsättningar för framtiden. Mitt mål är att skolan ska vara en magisk plats dit du längtar både som elev, pedagog och förälder!

Martin Koutny – lärare 4-6 (MA, NO)

Martin är legitimerad Matte och NO lärare med behörighet för klasserna 4 – 9.  Martin har också en magister examen i utomhuspedagogik, är diplomerad kundaliniyogalärare och gongmästare, kajakinstruktör och tennistränare. Även instruktör i hjärt och lungräddning, självskydd och barnkurser så som Hitta vilse, Hembert, Kattis och Roffe. Martin har mer än 8-års erfarenhet som lärare.

“Jag väljer att lägga mitt engagemang på Backa Friskola både för att våra barn kommer att gå där och för att jag tror att det här kommer att vara en skola där kreativitet, lust att lära och kunskapsinhämtning kan få gå hand i hand. För mig känns det väldigt inspirerande att få vara med och guida eleverna mot acceptans och kärlek till sig själva och sin omgivning med verktyg som mindfulness, yoga och nonviolent communication. På sidan om läraryrket kommer jag att fortsätta driva mitt företag Kajak & Fritid och spendera mycket tid med familjen.”

Jonathan Krite – lärare 4-6 (SV, SO)

Jonathan är waldorflärare och hållbar utvecklingslärare. Han ansöker just nu om legitimation som lärare för klasserna 4 – 9. Jonathan har 11 – års erfarenhet som lärare på mellanstadiet. Jonathan är också affärsutvecklare och entreprenör, egen företagare, skådespelare och storyteller.

“Jag har arbetat som lärare i kommunala skolor under ca. 11 år och längtar efter att få tid för varje elev, att arbeta med utomhus- och ämnesövergripande pedagogik, normkreativitet och med hjärtat!”

 

 

 

Rektor

Nova Wegerif

NovaJag föddes 1976 och har 3 barn; födda 1999, 2003 och 2006. Jag har burit en vision om en nyskapande skola ända sedan jag blev förälder. Först nu har jag träffat andra som delar denna vision tillräckligt starkt för att vara villiga att lägga ner de enorma mängder tid och energi som krävs för att förverkliga den. För detta är jag oerhört tacksam!

Min drivkraft i att starta en fristående skola är att jag längtar efter att erbjuda så många barn som möjligt en glädjefylld och upplyftande skolgång. På sikt drömmer jag om en transformation av hela skolväsendet och av sättet som samhället ser på barn, skola och lärande. Min innerliga önskan är att alla människor får bevara kontakten med hela sin varelse, med alla aspekter av sin mänsklighet, genom hela sin uppväxt. Att ungdomar får träda in i vuxenlivet fyllda av tillit, självinsikt och livslust. Rustade med verktyg som kan stödja dem att leva livet på det sätt de själva väljer och upplever som rikt och meningsfullt, samt tillsammans med andra forma ett kärleksfullt och hållbart samhälle.

Jag har under större delen av mitt liv arbetat som kock, eftersom jag blir lycklig av att laga mat. Jag har också varit engagerad i Ängsbacka kursgård sedan starten 1996, har arbetet 3 år som VD för Ängsbacka och varit styrelseordförande i flera år. I och med projektet att starta skola har jag vid sidan av arbete och föreningsengagemang också studerat till lärare i SO och Engelska. Jag tog lärarexamen 2017 och har behörighet för klasserna 7 – 9 och gymnasiet. Jag bor i Myra med sambo och barn och älskar att leka, dansa, sjunga, yoga, vandra i skogen, umgås med familjen; ja helt enkelt att leva!

 

Övrig personal

Stephanie Meyer – fritidspedagog och ateleirista

StephanieMitt namn är Stephanie Meyer. Jag upptäckte världens ljus en härlig vinterdag 1979 några mil norr om Berlin och andades in den kalla polarluft som stormade kring min lilla näsa de första dagarna. Kanske var det denna kyliga luft som drog mig till Sverige om och om igen senare i livet. Våren 2012 flyttade vi till Sverige permanent. ‘”Vi” är min sambo, mina barn (födda 2006 och 2008) och jag. I och med att mina barn blev större har mitt intresse för barnens utveckling, lärande och framtid vuxit, och jag har länge längtat efter ett skolkoncept som kunde passa oss.

Därför blev jag genast eld och lågor när jag fick vetskap om initiativet Backa Friskola i Molkom, och också fick möjligheten att vara med att utveckla en vision om en ny skola. En friskola som inkluderar alla aspekter av livet, som uppmärksammar sammanhang, som satsar på hållbarhet och därmed möter nutidens behov. En skola som kan förändra samhället på ett positivt sätt. Tack vare de kreativa, engagerade, inspirerade och inspirerande människor som utgör vår grupp har projektet Backa Friskola utvecklats dit det är idag.

Jag engagerar mig gärna för barn, jobbar gärna med människor – små och stora. Jag gillar att utveckla och realisera idéer som ligger mig varmt om hjärtat tillsammans med andra människor. Jag arbetar gärna för att förbättra framtiden och verkar gärna i det lilla för en mjuk förändring av världen.

Mitt intresse för design, form, färg, rum, människan och att utveckla idéer till verklighet ledde till att jag studerade arkitektur. Vilket jag senare jobbade med i 3 år. Under de sista åren har jag arbetat som modersmålslärare, gymnasielärare och SFI lärare. Att arbeta kreativt med byggnader och rum har blivit ett fritidsintresse nu. Andra intressen är akrylmåleri, pyssel, handarbete, hantverk, spela musikinstrument, skriva texter och låtar, fotografera och trädgården. Om möjligt tar jag varje chans att göra något med barn och skapa möjligheter själv. På fritiden är det oftast kreativt skapande. Och Backa Friskola förstås : )

Pernilla Tykosson – skolsköterska och kurator

Pernilla Tykosson är legitimerad sjuksköterska och kurator med manga års erfarenhet från arbete inom skolhälsovården.