Om oss

Styrelse

Vi är 5 personer som bildat Nyed Friskola Ekonomisk Förening och 4 av oss sitter idag i styrelsen.

 

Malina Arp – Ledamot

Ida Freyschuss – Sekreterare och kassör

Nova Wegerif – Ordförande

Gaja Beukers – Ledamot

 

Lärare

Hanna Tietze – lärare F-1

Legitimerad lärare med behörighet för klasserna F-3.
“Ni finner mig som verksam lärare för Backa skolas yngre elever. Som nyexaminerad grundskolelärare har jag tonvis av erfarenhet att se fram emot och är obeskrivligt glad och motiverad inför att påbörja yrkeslivet. Särskilt tacksam är jag över att få vara en del av Backa friskolans uppstart, vilket säker kommer bli spännande och utmanande! Under utbildningen har jag stött på forskning som visar på att rörelse, utomhusvistelse och kreativt skapande främjar lärandeprocessen. Däremot har jag hittills sett få exempel på genomförandet av dessa aspekter i skolor med mer traditionsenliga ramar. Det glädjer mig att få påbörja yrkeslivet på en skola som istället anammar vad som visligen stödjer både lärande och hälsa. Fantastiskt!
Personligen brinner jag främst för estetiskt och ämnesövergripande lärande. Dels för att kunna nå alla elever men också för att jag själv alltid lärt mig bäst, och mår bäst, när hela kroppen får vara med. Min ambition som lärare är främst att stimulera alla elevers lärandestil och utifrån Backas profil finns goda förutsättningar att möjliggöra detta.
En annan viktig anledning till god lärandemiljö är att känslan av trygghet infinner sig därför glädjer det mig att vi på Backa friskola ska bemöta varandra utifrån modellen Nonviolent communication som innebär att vi kommunicerar med varandra utifrån hjärtat. Det innebär att vi får möjlighet att lära känna varandra djupare men också oss själva, helt klart “win-win”.
När jag inte syns till på skolan finner ni mig förmodligen i Karlstad där jag bor med min familj. Vi tycker särskilt mycket om att besöka badhuset, eller för all del stranden nu när det är sommar. Vi är konsekventa med godnattsagor eftersom det stimulerar barns språkutveckling. Men mellan dig och mig, så är det förmodligen eftersom att jag själv har en förkärlek till barnlitteratur; dess lekfulla spegel av samhället, blandningen av allvar och fantasi samt vackra bilder!2

 Martin Koutny – lärare 4-6 (MA, NO)

Martin är legitimerad Matte och NO lärare med behörighet för klasserna 4 – 9.  Martin har också en magister examen i utomhuspedagogik, är diplomerad kundaliniyogalärare och gongmästare, kajakinstruktör och tennistränare. Även instruktör i hjärt och lungräddning, självskydd och barnkurser så som Hitta vilse, Hembert, Kattis och Roffe. Martin har mer än 8-års erfarenhet som lärare.

“Jag väljer att lägga mitt engagemang på Backa Friskola både för att våra barn kommer att gå där och för att jag tror att det här kommer att vara en skola där kreativitet, lust att lära och kunskapsinhämtning kan få gå hand i hand. För mig känns det väldigt inspirerande att få vara med och guida eleverna mot acceptans och kärlek till sig själva och sin omgivning med verktyg som mindfulness, yoga och nonviolent communication. På sidan om läraryrket kommer jag att fortsätta driva mitt företag Kajak & Fritid och spendera mycket tid med familjen.”

Emma Crawley – lärare 4-6 (SV, SO, BL) och specialpedagog

Emma är legitimerad lärare för år F-7 i svenska, SO och bild och F-3 matte och NO. I fem år arbetade hon som lärare på en skola med utomhuspedagogisk och hälsofrämjande profil. Emma har också läst ”Natur, hälsa och trädgård”, ett magisterprogram i landskapsarkitekturens miljöpsykologi och sedan arbetat med lärande för hållbar utveckling och utveckling av utemiljö vid skola och förskola under ca tio års tid. Under våren 2018 arbetade Emma med en särskilt begåvad elev med autism och anpassad skolgång, detta upplever hon som en mycket inspirerande tid och kommer därför också att läsa vidare till specialpedagog under hösten.

”Mitt engagemang för skolutveckling är mycket stort och jag ser fram emot möjligheten att få arbeta direkt med eleverna i vardagen efter ett långt uppehåll med fokus på mer övergripande skolutvecklingsfrågor. Jag har under denna tid rest och läst mycket forskning kring lärande, utveckling och hälsa och hoppas kunna använda den inspiration jag samlat på mig i en ny praktik. Det känns mycket givande att få möjlighet att tillsammans med övrig personal forma den skola där bland annat min egen son går. Jag var lycklig när vi hittade detta alternativ som förskola och känner mycket positivt för det sammanhang som finns runt Backa friskola.

Som lärare vill jag inspirera barnen genom upplevelser till att hitta sin inre drivkraft. Jag vill ge eleverna möjlighet att göra saker på riktigt och använda och utveckla sin kreativitet och självständighet. Det ska vara meningsfullt för barnen att gå till skolan. De ska få möjlighet att lära känna sig själva och bygga en relation till andra och till naturen. Jag vill hela tiden lära mig mera och är nyfiken på att förstå saker omkring mig och vill dela detta utforskande med barnen och även se världen genom deras ögon.”

 

Rektor

Nova Wegerif

Nova“Jag föddes 1976 och har 3 barn; födda 1999, 2003 och 2006. Jag har burit en vision om en nyskapande skola ända sedan jag blev förälder. Först nu har jag träffat andra som delar denna vision tillräckligt starkt för att vara villiga att lägga ner de enorma mängder tid och energi som krävs för att förverkliga den. För detta är jag oerhört tacksam!

Min drivkraft i att starta en fristående skola är att jag längtar efter att erbjuda så många barn som möjligt en glädjefylld och upplyftande skolgång. På sikt drömmer jag om en transformation av hela skolväsendet och av sättet som samhället ser på barn, skola och lärande. Min innerliga önskan är att alla människor får bevara kontakten med hela sin varelse, med alla aspekter av sin mänsklighet, genom hela sin uppväxt. Att ungdomar får träda in i vuxenlivet fyllda av tillit, självinsikt och livslust. Rustade med verktyg som kan stödja dem att leva livet på det sätt de själva väljer och upplever som rikt och meningsfullt, samt tillsammans med andra forma ett kärleksfullt och hållbart samhälle.

Jag har under större delen av mitt liv arbetat som kock, eftersom jag blir lycklig av att laga mat. Jag har också varit engagerad i Ängsbacka kursgård sedan starten 1996, har arbetet 3 år som VD för Ängsbacka och varit styrelseordförande i flera år. I och med projektet att starta skola har jag vid sidan av arbete och föreningsengagemang också studerat till lärare i SO och Engelska. Jag tog lärarexamen 2017 och har behörighet för klasserna 7 – 9 och gymnasiet. Jag bor i Myra med sambo och barn och älskar att leka, dansa, sjunga, yoga, vandra i skogen, umgås med familjen; ja helt enkelt att leva!”

 

Övrig personal

Stephanie Meyer – fritidspedagog och ateleirista

Stephanie“Mitt namn är Stephanie Meyer. Jag upptäckte världens ljus en härlig vinterdag 1979 några mil norr om Berlin och andades in den kalla polarluft som stormade kring min lilla näsa de första dagarna. Kanske var det denna kyliga luft som drog mig till Sverige om och om igen senare i livet. Våren 2012 flyttade vi till Sverige permanent. ‘”Vi” är min sambo, mina barn (födda 2006 och 2008) och jag. I och med att mina barn blev större har mitt intresse för barnens utveckling, lärande och framtid vuxit, och jag har länge längtat efter ett skolkoncept som kunde passa oss.

Därför blev jag genast eld och lågor när jag fick vetskap om initiativet Backa Friskola i Molkom, och också fick möjligheten att vara med att utveckla en vision om en ny skola. En friskola som inkluderar alla aspekter av livet, som uppmärksammar sammanhang, som satsar på hållbarhet och därmed möter nutidens behov. En skola som kan förändra samhället på ett positivt sätt. Tack vare de kreativa, engagerade, inspirerade och inspirerande människor som utgör vår grupp har projektet Backa Friskola utvecklats dit det är idag.

Jag engagerar mig gärna för barn, jobbar gärna med människor – små och stora. Jag gillar att utveckla och realisera idéer som ligger mig varmt om hjärtat tillsammans med andra människor. Jag arbetar gärna för att förbättra framtiden och verkar gärna i det lilla för en mjuk förändring av världen.

Mitt intresse för design, form, färg, rum, människan och att utveckla idéer till verklighet ledde till att jag studerade arkitektur. Vilket jag senare jobbade med i 3 år. Under de sista åren har jag arbetat som modersmålslärare, gymnasielärare och SFI lärare. Att arbeta kreativt med byggnader och rum har blivit ett fritidsintresse nu. Andra intressen är akrylmåleri, pyssel, handarbete, hantverk, spela musikinstrument, skriva texter och låtar, fotografera och trädgården. Om möjligt tar jag varje chans att göra något med barn och skapa möjligheter själv. På fritiden är det oftast kreativt skapande. Och Backa Friskola förstås : )”

 

Annie Bergman – fritidspedagog och trädgårdsmästare

Pernilla Tykosson – skolsköterska och kurator

Pernilla Tykosson är legitimerad sjuksköterska och kurator med manga års erfarenhet från arbete inom skolhälsovården.